Antti Vesala lähetti minun kirjakritiikkiini seuraavan vastineen, jonka tässä julkaisen, koska tämä blogi-alustani ei näytä sallivan kuin muutaman rivin mittaisen viestin:
--------------------------------------------------
Tervehdys, ja kiitokset ensinnäkin vaivannäöstä - kritiikki on aina
mielekkäämmän tuntuista sellaiselta henkilöltä, joka on selvästi lukenut
kirjan. Otan kantaa muutamiin kohtiin lyhyesti.
Olemme varmasti joutuneet tekemään kompromisseja lukukelpoisuuden ja
akateemisen vakuuttavuuden välillä, ja oikeastaan melkein kaikki edellä
esitetty kritiikki on aiheellista nimenomaan akateemisen vakuuttavuuden
näkökulmasta. Tämä toki on jo esipuheessa ennakoitu (mm. s. 9, painettu
versio, johon jatkossakin viittaan).
Samaan vetoan suhteessa valtio-opillisen käsittelyn ohkaisuuteen mm.
käsitteiden analysoinnin osalta. Liberalismin ja konservatiivisuuden
väitetyn ristiriidan pyrimme ratkaisemaan selkeällä oikos-polis
-jaottelulla, ja arvostelemme vapauden käsitteen laventamista siten,
että se on tullut tarkoittamaan myös erilaisia ulkopuolisten
kustannuksella saatavia etuisuuksia. Vapauskäsitteen laventamisen
kritiikki liittyy kirjassa suoraan oikeisto-vasemmisto -jaotteluun, joka
mielestämme on huonosti mitään todellisia ristiriitaulottuvuuksia
kuvaava (s.13-14.). Lisäksi pyrimme argumentoimaan, että taloudellisen
vapauden erottaminen muusta vapaudesta on keinotekoista, eikä
sellaiselle erottelulle ole muita kuin tarkoitushakuisia perusteita.
Kirjassa kautta linjan annetaan suurtakin arvoa erilaisille
kansalaisyhteiskunnan instituutioille. Valtion, yhteiskunnan ja
kansalaisyhteiskunnan erot eivät ole meille lainkaan epäselviä, mutta
ehkä tuon tematiikan olisi voinut vaikka esipuheessa käsitelläkin,
myönnettäköön.
Verovaroilla opiskelusta; "Näissä keskusteluissa törmää hämmästyttävän
usein jopa koulutettujen ja älykkäiden ihmisten taholta sellaiseen
ajatteluun, että verotusta tai julkisen sektorin kokoa ei saisi lainkaan
arvostella, mikäli on jossain elämänsä vaiheessa ollut tekemisissä
julkisen sektorin kanssa. Ottaen huomioon, että Suomessa esimerkiksi
koulutus ja terveydenhuolto ovat jo vuosikymmenien ajan olleet julkisen
sektorin kautta järjestettyjä, montakohan jäävitöntä mahtaisi löytyä
keskustelua käymään?" (s. 207) Vaaditaanko esimerkiksi minulta tiettyjen
poliittisten mielipiteiden omaksumista silkasta kiitollisuudesta
valtiota kohtaan? En suostu myöntymään sellaisiin vaatimuksiin.
Emme vastusta maahanmuuttoa vaan päinvastoin kannatamme liberaalia
maahanmuuttopolitiikkaa ja käsittelemme vapaan maahanmuuttopolitiikan
edellytyksiä melko laajastikin (s. 88-91). Pessimistinen totemus toki
on, että nuo mielestämme perustellut ehdot eivät liene täyttymässä.
Kerjäläisyyttä käsittelevä luku menee tyylilajin puolesta kieltämättä
astetta pidemmälle ja poikkeaa jonkin verran yleisestä linjasta. Sen
kärki on kuitenkin suunnattu poliittisiin päätöksentekijöihin (s.
100-101). On totta, että tuossa kappaleessa mainitaan joitakin
turvallisuussäännöksiä ja pidetään niitä tarpeellisina. Jos tätä
oudoksuu, joutuu tekemään paikkansapitämättömiä oletuksia. Se, että ei
pidä tähtisadetikkujen K-18 -merkintää järkevänä, ei tarkoita, että
vastustaisi myös kaikkia paloturvallisuus- ja hygieniamääräyksiä.
Julkiselle vallalle olemme jättämässä paljonkin perusteltuja ja sille
luontevasti sopivia tehtäviä. Me emme suinkaan pidä kaikkia säädöksiä
turhina, emme ole esim. lakkauttamassa valtiota tai kieltämässä
ay-liikettä (s. 208).
Totta, olen humanisti (takakansi) - en kuitenkaan voi allekirjoittaa
monien muiden humanistien viljelemää näkemystä, että vain siksi, että
olemme päättäneet ryhtyä humanisteiksi, tästä syntyisi muille
velvollisuus kustantaa minulle ja muille humanisteille siistit sisätyöt.
Kirjammekin on tehty täysin omin voimin ja itse kerätyllä rahoituksella
ilman mitään apurahoja tai oletusta kenenkään velvollisuudesta maksaa
meille sellaisia.
Emme niinkään syytä työttömiä työttömyydestä. Yksi keskeisimmistä
viesteistämme on, että luomalla yhteiskuntaan jäykkiä ja raskaita
rakenteita valtio samalla vaikeuttaa ihmisten mahdollisuuksia vaikuttaa
omaan hyvinvointiinsa. Kannustinloukut ovat oma lukunsa. Toisaalta on
tosiasia, että "vahingolliset elämäntapavalinnat ja tuhoisa
terveyskäyttäytyminen kasautuvat samoille kansanosille" (s. 131). Nämä
ovat sosiaalisten ryhmien välisten terveyserojen syitä eivätkä
seurauksia.
Omaa vastuuta korostavissa kohdissa kritiikki on ensisijaisesti
suunnattu edellä mainittuihin rakenne- ja kannustinongelmiin ja
erilaisiin työllistämisen esteisiin. Totta on, että kirjassa puhutellaan
melko suoraan myös sellaisia, joiden ei mielestään tarvitse ottaa
vastaan muita kuin "oman alan töitä". Itse olen sitä mieltä, että
jokainen saa nirsoilla tarjottujen töiden suhteen aivan vapaasti niin
paljon kuin haluaa, mutta omalla kustannuksellaan.
Myönnämme auliisti, että yhteiskunnassa on paljon väkeä, joka ei
kykene pärjäämään omin avuin vaan tarvitsee monenlaista apua ja tukea.
Se osa tuesta, jonka edelleen jättäisimme julkisen sektorin kautta
hoidettavaksi, pitää mielestämme suunnata niille, jotka ovat
todellisessa avun tarpeessa. "Yhteiskunnan turvaverkko on hyvä olla
olemassa, mutta vain niille, jotka sitä aiosti työkyvyttöminä
tarvitsevat." (s. 134)
Tilastokritiikkiämme koskeva viimeinen kappale tässä
kirja-arvostelussa jäi minulle hiukan avautumatta. Tilastojen varjoon
jääviä harmaan sävyjä juuri kaipaamme. Toisaalta pyrimme korostamaan,
että kun poliittinen päätöksenteko nojaa tilastoihin, se nojaa samalla
niiden valintoihin, jotka ovat päättäneet, mitä tilastoidaan ja mitä ei.
(s. 65) Näkyvän ja näkymättömän ongelma on myös talousajattelun
puolelta tuttu (esim. Hazlitt, Bastiat). Talouspoliittinen ajattelu ja
päätöksenteko suuntautuu sellaisiin välittömiin seurauksiin kuin jonkin
elvytyshankkeena rakennetun tienpätkän synnyttämät työpaikat mutta
jättää huomiotta ne työpaikat, jotka jäivät syntymättä, kun tienpätkän
vaatimat varat poistettiin talouden tuottavista osista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti