![]() |
Kuvaaja: Simo Rista |
Tilitys sosialismista ideologiana
Vuonna 1985 Ele Alenius täytti 60 vuotta. Samana vuonna hänja aikakauden muutos -- jatkossa tässä Sosialismin
ideologia. 2010-luvun lopulla olin lyhyessä kirjeenvaihdossa Ele Aleniuksen kanssa hänen tuotannostaan. Alenius lähetti tämän teoksen minulle terveisin, että hän pitää tätä teosta teoreettisempana kuin joitakin toisia tekstejään.
"(N)äihin aikoihin, kun alkoi näyttää siltä, että
paikoillaan eikä Jugoslavian konferensseissakaan synny
merkittäviä uusia näkemyksiä, alkoi minulle välillä
tulla epäilyksen hetkiä koko sosialismia kohtaan. Miten
on mahdollista, että sen paremmin Neuvostoliitto kuin
muutkaan 'sosialistiset' maat eivät näytä kykenevän
irtautumaan vanhoista ajatustottumuksistaan eivätkä
osoittamaan mitään luovaa suhtautumista yhteiskuntaan
ja ihmisten elämään? Minulle tuli syvästi se tunne,
että minun täytyy uudestaan ajatella monet asiat
lävitse, jopa sekin, olinko tähän asti sittenkin
'uskonut' väärään asiaan." (Alenius 1995, 325.)
ideologiasta. Tarkoitus oli arvioida objektiivisesti, oliko
sosialismin ideologialla tulevaisuutta.
Kirjan keskeiset teesit
Ilmestymisajankohta oli tosiaankin melkoista murrosta, Neuvostoliitossa oli alkamassa gorbatshovilainen glasnost ja perestroika, Suomessa pitkä Kekkosen presidenttikausi oli vaihtunut Koiviston aikaan. Kommunistisen liikkeen sisäiset riidat olivat johtaneet SKP:n hajoamiseen.
kannanotto: kun kommunistit puhuivat ideologiastaan
tieteellisenä maailmankatsomuksena, jopa tieteenä, pitää
Alenius ideologiaa ja tiedettä eri asioina. Ideologia voi
kyllä nojata tieteeseen ja toisaalta tieteeseen voivat
vaikuttaa monet ideologisina pidettävät seikat. Ne ovat
silti eri asioita. Tiede instituutiona pyrkii totuuteen,
vaikka yksittäisillä tutkijoilla voi olla monenlaisia
muitakin päämääriä. Yksilöllä voi olla ideologia, mutta myös
yhteiskuntaluokalla tai muulla suurella sosiaalisella
ryhmällä voi olla ideologia. Yhteiskunnallinen ideologia
muodostuu kolmesta osasta: ideologian perusteista,
päämääristä ja toimintaperiaatteista. Päämääräänä voi olla
yhteiskunnallisten olojen säilyttäminen tai muuttaminen.
jotka puhuvat paljon arvoista, mutta aika vähän
päämääristään. Esimerkiksi feminismi on aleniuslaisittain
ajateltuna ideologia, vaikka siitä ei ideologiana
puhutakaan.
Alenius näkee uhkaavat globaalit ongelmat, asevarustelun
ydinaseineen ja ympäristön tuhoutumisen uhkaavan ihmiskunnan
tulevaisuutta. Tältä osin Aleniuksen analyysi ei vaikuta
kovin nykysilmin kovin yllättävältä. Tilanne oli kuitenkin
ollut kovin erilainen kirjoittamishetkellä. Ainakin osa
vasemmistolaisesta työväenliikkeestä piti luonnonvarojen
käyttöä ihmiskunnan hyväksi keskeisenä tavoitteena jota ei
kyseenalaistettu. Aleniuskaan ei tässä teoksessaan usko
nollakasvuun, vaan pitää elintasoerojen umpeenkuromista
keskeisenä tavoitteena. Aleniuksen mukaan tämä ei ole
mahdollista ilman talouden kasvua. Kasvun täytyy kuitenkin
tapahtua maapallon koko elokehän ehdoilla. Ihminen ei ole
luonnon herra vaan osa luontoa. Tässä Alenius tuntuu olevan
aivan Pentti Linkolan linjoilla.
Luonto ei voi kuitenkaan ratkaista ihmisten aiheuttamia
globaaleja ongelmia. Globaalit ongelmat edellyttävät koko
maapallon, ihmisten ja luonnon tasapainon etsimistä.
Sosialismi on tässä teoksessa keskeinen ratkaisun avain,
mutta ei kuitenkaan niin kutsuttu reaalisosialismi. Teoksen
kirjoittamishetkellä Itä-Euroopan maissa vallinneet
järjestelmät eivät täyttäneet Aleniuksen asettamia ehtoja
hyvälle yhteiskunnalle. Selvää on, että Neuvostoliiton,
Kiinan ja Itä-Euroopan maiden silloinen valtiososialismi ei
houkutellut kehittyneiden länsimaiden ihmisiä tutustumaan
sosialismin ideologiaan. Matala elintaso, demokratian
puutteet ja ihmisoikeusongelmat olivat hyvin näkyvissä.
Kansandemokratiat ovat demokratian irvikuvia ja
ihmisoikeuksien puuttuminen Neuvostoliitossa eivät
houkutelleet.
Alenius näki tarkasti sosialististen maiden
kehitysongelmat. Neuvostoliiton taloudelliset ongelmat
olivat ilmeisiä jo Hrutshovin aikana
1950-luvulla. Englantilaisen David Spuffordin mukaan
1960-luvun alun Neuvostoliitossa kaksi kilpailevaa mallia
otti toisistaan mittaa. Toisen mukaan neuvostoyhteiskunnan
ongelmia tulisi koettaa ratkoa antamalle markkinoille
enemmän jalansijaa. Toinen malli uskoi kybernetiikan ja
tietokoneiden voimaan. Hrutshov syrjäytettiin, eikä
kumpaankaan ratkaisumalliin tartuttu vaan jatkettiin
keskitetyllä suunnittelulla, joka ehkä oli toiminut raskaan
teollisuuden rakentamisessa, mutta jolla ei enää
1960-luvun alkupuolella ollut mahdollisuuksia. 1970-luvulta
alkaen neuvostotalous kangistui yhä pahemmin ja ei enää
kestänyt Reaganin käynnistämässä
varustelukilvassa. Kirjoittamishetkellä Alenius ei voinut
tietää, että noin viiden vuoden kuluttua koko "sosialistinen
talousjärjestelmä" romahtaisi.
Tiedeuskoa
markkinavoimien hyödyntämistä että tietotekniikan käyttöä
yhteiskuntasuunnittelussa. Todellista sosialismia
luonnehtisi kokonaisvaltaisuuden periaate. Tämä ei ole
totalitarismia, vaan pikemmin holismia.
Tiede on Aleniukselle kulmakivi, jolle uusi,
kokonaisvaltaisuuteen perustuva sosialistinen,
demokraattinen yhteiskunta voidaan rakentaa. Tiede täydentää
markkinavoimia optimaalisen talouden rakentamisessa. Jos
tieteen avulla on voitu kehittää ydinvoiman ja
avaruuslentojen kaltaisia hyvin monimutkaisia teknologioita,
on selvää, että yhteiskunnallisten olojen järkevä
järjestäminen pitäisi olla yhtä mahdollista. Tässä mielessä
Alenius oli tieteen voittokulkuun uskova optimisti. Osin kai
lienee ollut kyse hänen tiedenäkemyksestään. Siinä käsite
tiede näyttää tarkoittavan luonnontieteitä ja taloustieteitä.
Tieteen pyrkimys objektiivisuuteen on Aleniukselle tärkeä
arvo. Hän tietää kyllä, että tämä hänen käsityksensä
herättää vastaväitteitä. Tutkijat ovat ihmisiä, joilla on
omat arvonsa ja ideologiansa. Voidaan hyvin perustein
väittää, että tutkijan arvot vaikuttavat vähintäänkin
tutkimusaiheiden valintaan. Silti tutkijan ja tiedeyhteisön
pitää pyrkiä objektiivisuuteen, jopa "totuuden" etsintään
mahdollisimman objektiivisesti. Minusta Alenius on tässä Max
Weberin kanssa samoilla linjoilla.
perustuvien markkinoiden ja toisaalta
yhteiskuntasuunnittelun suhdetta. Alenius uskoo tieteen ja
tietotekniikan kykyyn hallita sosialistisen yhteiskunnan
kehitystä ehkä vähän liiaksi ja voi olla, että hänen
käsityksensä ihmisten kyvystä päätyä rationaalisiin
poliittisiin ratkaisuihin on turhan optimistinen. Silti
kirja antaa edelleen ajattelemisen aihetta. Vuonna 1985
mikrotietokoneiden tulo markkinoille oli hyvässä
vauhdissa. IBM PC oli ilmestynyt vuonna 1981 ja Applen
Macintosh vuonna 1984. Kaikki tuolloiset tietokoneet olivat
laskentateholtaan vaatimattomia nykypäivän älypuhelimiin
verrattuina. Silti harva nykyään ajattelee, että
tietotekniikan tai vaikkapa tekoälyn avulla voitaisiin luoda
demokraattisen sosialistisen järjestelmän
ohjausmekanismit. Mahdotonta tämä ei kuitenkaan ole.
Demokratia, ja myös monipuoluedemokratia on tärkeä arvo myös
kirjan hahmottelemassa sosialismissa. Ihmiset ovat
erilaisia ja erimielisiä, ja siksi tarvitaan mahdollisuutta
ajatella, toimia ja järjestäytyä vapaasti.
Arvio
Sosialismin ideologiasta ei juuri syntynyt
keskustelua. Edes neuvostoliittolaiset ja taistolaiset eivät
nähneet tarpeelliseksi kommentoida teosta. Muutamia arvioita
toki kirjasta julkaistiin, mutta varsinaista keskustelua ei
oikein syntynyt. Mikäli Sosialismin ideologia olisi
ilmestynyt kymmenen vuotta aikaisemmin, olisi se varmasti
herättänyt neuvostoliittolaista kritiikkiä. En muista, että
Sosialismin ideologiasta olisi käyty laajempaa keskustelua
ainakaan niissä piireissä joissa itse liikuin. Yliopistoissa
keskusteltiin vihreän liikkeen syntymisestä, pitäisikö
vihreän liikkeen järjestyä puolueeksi vai ei. Harvenevat
marxismista kiinnostuneet tutkijat kehittelivät
pääomaloogisia analyyseja ja pitivät etäisyyttä vasem-
miston poliittiseen puolueisiin.
Hyvin monet 1970-luvun ja 1980-luvun kotimaiset
vasemmistolaiset tekstit herättävät nyt myötähäpeää. Näin ei
ole Sosialismin ideologian kohdalla. Nykypäivän
näkökulmasta monet kirjoittajan pohdinnat vaikuttavat
edelleen ajankohtaisilta. Vaikka hänen tapansa kirjoittaa on
joskus vähän puheliaan oloista, on teos edelleen
ajattelemaan pakottava. Aleniuksen mukaan globaalit
ongelmat ovat ratkaistavissa ainoastaan kokonaisvaltaisen
sosialistisen järjestelmän avulla. Siksi tarvitaan
tutkimusta siitä, miten tällainen järjestelmä voitaisiin
rakentaa toimivaksi. Sen pitäisi olla houkutteleva, jotta se
voittaisi demokraattisessa poliittisessa kamppailussa.
Sosialismin ideologian jälkeen Alenius julkaisi useita
teoksia, jossa hän kehitteli planetarismiksi kutsumaansa
ajattelua. Tästä työstään hän sai myös Tulevaisuuden
tutkimuksen seuran tunnustuspalkinnon. Teoksessaan
Maailmankehityksen suuri käänne (2011) hän palasi
kysymykseen kapitalismin vaihtoehdoista. Sosialismin
mahdollisuus kiehtoi ikuista optimistia edelleen.
----------------------------------------------------
Pyrin esittelemään maaliskuun aikana joka päivä yhden teoksen kirjahyllystäni.
Vasemmistolaisia kirjoja kirjahyllyistäni:
8.3.2025: Palmgren, Raoul (1963) Toivon ja pelon utopiat. Helsinki: Kansankulttuuri.
9.3.2025: Marx, Karl (1974, alkup. 1867) Pääoma. Kansantaloustieteen arvostelua. 1.osa. Ensimmäinen kirja. Pääoman tuotantoprosessi. Moskova: Kustannusliike Edistys.
10.3.2025: Salmela-Järvinen, Martta (1963) Kun se parasta on ollut. Lapsuuden muistelmat. Porvoo-Helsinki: WSOY.
--- (1966) Alas lyötiin vanha maailma. Muistikuvia ja näkymiä vuosilta 1906-1918. Porvoo-Helsinki: WSOY.
11.3.2025: Gunnarson, Gunnar (1969) Georg Lukács. En essay. Bo Cavefors Bokförlag.
13.3.2025: Heller, Agnes (1986) Everyday Life. Routledge & Kegan Paul.
14.3.2025: Kiiskinen, Aura (1960) Vuosikymmenien takaa. Muistelmia. Kolmas painos (1. painos 1958) Karjalan ASNT:n valtion kustannusliike. Petroskoi.
15.3.2025: Spufford, Francis (2010) Red Plenty. faber and faber.
16.3.2025: Soikkanen, Hannu (1961) Sosialismin tulo Suomeen. Porvoo-Helsinki: WSOY.
17.3.2025: Kautsky, Karl (1974, alkup 1907) Erfurtin ohjelma. Suomentanut J. K. Kari, Helsinki: Tammi.
18.3.2025: Juntunen, Simo Simppa (1971) ... ja katto korkealla. Helsinki: Kirjayhtymä.
19.3.2025: Amalrik, Andrej (1977, 6. painos) Unfreiwillige Reise nach Sibirien. Hamburg: Rowohlt.
20.3.2025: Koivisto, Mauno (1981) Tästä lähtien. Helsinki: Kirjayhtymä.
26.3.2025: Salmela-Järvinen, Martta (1973) Miina Sillanpää - Legenda jo eläessään. Porvoo-Helsinki:WSOY.
27.3.2025: Habermas, Jürgen (2025) Für Europa. Süddeutsche Zeitung 22.3.2025.
28.3.2025: Alenius, Ele (1985) Sosialismin ideologia ja aikakauden muutos. Helsinki: Kirjayhtymä.
Minua ihmetytti NKP:n (Neuvostoliiton kommunistisen puolueen) jyrkän kriittinen suhde Aleniukseen. En keksinyt sille perusteluja. Ihmettelin sitä NKP:n tovereille. En saanut ymmärrettävää vastausta. Mahtoiko kysymys olla siitä, että Aleniuksen ajatukset koettiin uhkana Neuvostoliiton vaikutusvallalle? Neuvostokommunismin ja sen perustan rakentajien historiassa on paljon kärjekästä poikkeamien vastaisuutta.
VastaaPoista